cerita raya

Posted by si penagih kopi at Thursday, August 15, 2013
Dulu raya adalah salah satu my life excitement...

tapi semenjak 8 tahun yang lalu...excitement tu dah tak da..TIADA...pergi dah jauh jauh tertanam bersama jasad arwah abah...

since abah pergi raya adalah sama...sama seperti hari hari biasa...sama seperti hari berkumpul adik beradik di hari biasa...

jika dulu raya ada lemang nya ada ketupatnya ada meriahnya ada tawanya ada riangnya sbb cukup lengkap ahlinya...sekarang bukan tak de tu semua...ada tapi kurang rasa dia...makna raya tu tak seperti tahun tahun kebelakangan...

dulu setiap puasa aku pasti bertadarus dengan arwah abah...berlumba lumba ingin khatam quran sebelum berkumandang takbir raya...tapi sekarang sendirian mengaji...ada masa menitis juga airmata...dulu bila takbir dah mula berkumandang arwah abah pasti bertakbir di rumah dulu di sudut mana dia selalu dirikan solat 5 waktunya...dan sekarang ni di mana jua aku beraya bila takbir berkumandang minda pasti terbayangkan susuk tubuh abah dari belakang di sudut sama sedang bertakbir...oh ya dan alunan takbir yang terdengar adalah suara arwah....kronik aku rindukan raya bersama beliau...

dulu abah yang akan pergi mencari daun kelapa pulangnya dia di ajak aku anyam ketupat bersama...hanya aku kegemaran dia tuk menganyam sarung sarung ketupat tu...lebihan daun akan di anyamkan untuk aku bentuk lembu atau pun ketam...dia masih buat itu walau pun masa tu umur aku sudah 20 tahun...

terlalu seronok dan indah saat abah ada...raya jadi meriah sebab mahunya dia menghidupkan suasana raya untuk anak anak...bila dia tak ada...bukan tak ada yang mahu memeriahkan raya...cuma hati aku tak sampai rasa meriah itu...bukan mak tak cukup tuk aku rasa suasana raya tu...cuma pengaruh abah lebih kuat...

aku harap...satu hari nanti raya akan kembali menjadi sesuatu moment yang aku looking forward...In Shaa Allah....
mak with her dotter and son

0 comments:

Post a Comment

 

repekan si penagih kopi Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei | web hosting